Godlo
Rządowe Centrum Legislacji

Skorowidz przepisów prawnych 1918-2025 r.

Wyszukaj akt prawny:

A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | Ł | M | N | O | P | R | S | Ś | T | U | W | Z | Ż

Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty

  • Data aktu prawnego: 1991-09-07
  • Data wejścia w życie aktu: 1991-10-25

    z tym że przepisy rozdziału 7 weszły w życie z dniem 1 stycznia 1992 r.

  • Rodzaj aktu prawnego: ustawa
    Liczba aktów wykonawczych: 252
  • Dz.U. 2025 r. poz. 169 -  Rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 28 stycznia 2025 r. w sprawie wykazu dokumentów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie wymaganych do uzyskania dyplomu zawodowego albo dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe w zawodzie nauczanym na poziomie technika
  • Dz.U. 2025 r. poz. 82 -  Rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 16 stycznia 2025 r. w sprawie warunków wynagradzania egzaminatorów oraz innych osób biorących udział w przeprowadzaniu egzaminów
  • Dz.U. 2024 r. poz. 1595 -  Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 28 sierpnia 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów w publicznych szkołach artystycznych
  • Dz.U. 2024 r. poz. 1404 -  Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 30 sierpnia 2024 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków publicznych szkół i placówek artystycznych
  • Dz.U. 2024 r. poz. 552 -  Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2019 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu przeprowadzania egzaminu zawodowego oraz egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie
  • Dz.U. 2024 r. poz. 302 -  Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 1 sierpnia 2022 r. w sprawie egzaminu maturalnego
  • Dz.U. 2024 r. poz. 158 -  Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 23 października 2020 r. w sprawie szczegółowych warunków, form i trybu realizacji Rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych na lata 2020–2024 – „Aktywna tablica”
  • Dz.U. 2024 r. poz. 91 -  Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 15 stycznia 2024 r. w sprawie realizacji modułu 3 wieloletniego rządowego programu „Posiłek w szkole i w domu” dotyczącego wspierania w latach 2024–2028 organów prowadzących publiczne szkoły podstawowe w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki przez organizację stołówek i miejsc spożywania posiłków
  • Dz.U. 2024 r. poz. 72 -  Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 sierpnia 2019 r. w sprawie warunków, jakie musi spełnić osoba ubiegająca się o uzyskanie dyplomu zawodowego albo dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe
  • Dz.U. 2024 r. poz. 35 -  Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 kwietnia 2009 r. w sprawie ramowego programu szkolenia kandydatów na egzaminatorów, sposobu prowadzenia ewidencji egzaminatorów oraz trybu wpisywania i skreślania egzaminatorów z ewidencji
  • Dz.U. 2024 r. poz. 26 -  Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 kwietnia 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu przeprowadzania egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie
  • Dz.U. 2023 r. poz. 2737 -  Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków i sposobu wykonywania przez przedszkola, szkoły i placówki publiczne zadań umożliwiających podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej uczniów należących do mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym
  • Dz.U. 2023 r. poz. 2702 -  Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 sierpnia 2019 r. w sprawie warunków wynagradzania egzaminatorów za udział w przeprowadzaniu egzaminów oraz nauczycieli akademickich za udział w przeprowadzaniu części ustnej egzaminu maturalnego
  • Dz.U. 2023 r. poz. 2682 -  Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 10 września 2021 r. w sprawie szczegółowych warunków, form i trybu realizacji Priorytetu 3 „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021–2025”
  • Dz.U. 2023 r. poz. 2572 -  Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych
  • Dz.U. 2023 r. poz. 2537 -  Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 grudnia 2016 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu przeprowadzania egzaminu maturalnego
  • Dz.U. 2023 r. poz. 2534 -  Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 1 sierpnia 2022 r. w sprawie egzaminu maturalnego
  • Dz.U. 2023 r. poz. 2499 -  Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych
  • Dz.U. 2023 r. poz. 2458 -  Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 grudnia 1998 r. w sprawie organizacji kuratoriów oświaty oraz zasad tworzenia ich delegatur
  • Dz.U. 2023 r. poz. 2279 -  Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 21 listopada 2019 r. w sprawie organizacji oraz sposobu przeprowadzania konkursów dla uczniów publicznych szkół i placówek artystycznych
  • Liczba niezrealizowanych upoważnień: 10
  • art. 90u ust.4 pkt 5

    W przypadku przyjęcia programu albo programów, o których mowa w ust. 1, Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, odpowiednio:

    5) formy i zakres wspierania organów prowadzących w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki w szkołach, innych formach wychowania przedszkolnego i placówkach lub podnoszeniu poziomu dyscypliny w szkołach, innych formach wychowania przedszkolnego lub placówkach, sposób podziału środków budżetu państwa przyznanych na realizację programu, szczegółowe kryteria i tryb oceny wniosków organów prowadzących o udzielenie wsparcia finansowego, zakres informacji, jakie powinien zawierać wniosek organu prowadzącego o udzielenie wsparcia finansowego, oraz sposób monitorowania i oceny realizacji zadań w ramach programu, w tym składania sprawozdań z realizacji programu, uwzględniając wymóg skuteczności i efektywności przedsięwzięć podejmowanych w ramach programu;

    [Szczegóły]
  • art. 93h pkt 1

    Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi, w drodze rozporządzenia:

    1) rodzaje dokumentów, które przedkłada się wraz z wnioskiem o uznanie świadectwa lub innego dokumentu,

    o którym mowa w art. 93 ust. 3, oraz wymagania dotyczące formy przedkładanych dokumentów,

    – biorąc pod uwagę potrzebę zapewnienia przejrzystości i spójności prowadzonego postępowania w sprawie uznania

    świadectwa lub innego dokumentu, o którym mowa w art. 93 ust. 3, oraz postępowania w sprawie potwierdzenia wy-

    kształcenia lub uprawnień do kontynuacji nauki, o którym mowa w art. 93a, a także stosowania obiektywnych kryteriów

    podczas rozpatrywania wniosków o uznanie świadectw lub innych dokumentów.

     

     

    [Szczegóły]
  • art. 93h pkt 2

    Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi, w drodze rozporządzenia:

    2) rodzaje dokumentów, które przedkłada się wraz z wnioskiem o potwierdzenie wykształcenia lub uprawnień do

    kontynuacji nauki, o którym mowa w art. 93a, z których bezpośrednio lub pośrednio wynika posiadanie przez

    wnioskodawcę wykształcenia uzyskanego za granicą lub nabycie uprawnień do kontynuacji nauki za granicą,

    – biorąc pod uwagę potrzebę zapewnienia przejrzystości i spójności prowadzonego postępowania w sprawie uznania

    świadectwa lub innego dokumentu, o którym mowa w art. 93 ust. 3, oraz postępowania w sprawie potwierdzenia wy-

    kształcenia lub uprawnień do kontynuacji nauki, o którym mowa w art. 93a, a także stosowania obiektywnych kryteriów

    podczas rozpatrywania wniosków o uznanie świadectw lub innych dokumentów.

     

    [Szczegóły]
  • art. 93h pkt 3

    Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi, w drodze rozporządzenia:

    3) sposób uwierzytelnienia świadectw lub innych dokumentów, o których mowa w art. 93 ust. 3

    – biorąc pod uwagę potrzebę zapewnienia przejrzystości i spójności prowadzonego postępowania w sprawie uznania

    świadectwa lub innego dokumentu, o którym mowa w art. 93 ust. 3, oraz postępowania w sprawie potwierdzenia wykształcenia lub uprawnień do kontynuacji nauki, o którym mowa w art. 93a, a także stosowania obiektywnych kryteriów podczas rozpatrywania wniosków o uznanie świadectw lub innych dokumentów.

     

    [Szczegóły]
  • art. 93h pkt 4

    Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi, w drodze rozporządzenia:

    4) warunki, jakie muszą spełniać tłumaczenia świadectw lub innych dokumentów, o których mowa w art. 93

    ust. 3, oraz dokumentów, o których mowa w pkt 2

    – biorąc pod uwagę potrzebę zapewnienia przejrzystości i spójności prowadzonego postępowania w sprawie uznania

    świadectwa lub innego dokumentu, o którym mowa w art. 93 ust. 3, oraz postępowania w sprawie potwierdzenia wykształcenia lub uprawnień do kontynuacji nauki, o którym mowa w art. 93a, a także stosowania obiektywnych kryteriów podczas rozpatrywania wniosków o uznanie świadectw lub innych dokumentów.

     

    [Szczegóły]
  • art. 93h pkt 5

    Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi, w drodze rozporządzenia:

    5) warunki i tryb przeprowadzania rozmowy sprawdzającej, w tym skład komisji, o której mowa w art. 93f ust. 1,

    oraz warunki ustalania wyniku rozmowy sprawdzającej, a także zakres przedmiotów, które mogą być objęte

    rozmową sprawdzającą

    – biorąc pod uwagę potrzebę zapewnienia przejrzystości i spójności prowadzonego postępowania w sprawie uznania

    świadectwa lub innego dokumentu, o którym mowa w art. 93 ust. 3, oraz postępowania w sprawie potwierdzenia wykształcenia lub uprawnień do kontynuacji nauki, o którym mowa w art. 93a, a także stosowania obiektywnych kryteriów podczas rozpatrywania wniosków o uznanie świadectw lub innych dokumentów.

    [Szczegóły]
  • art. 93h pkt 6

    Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi, w drodze rozporządzenia:

    6) wysokość wynagrodzenia członków komisji, o którym mowa w art. 93f ust. 5, nie wyższą niż 10% minimalnej

    stawki wynagrodzenia zasadniczego nauczyciela dyplomowanego, posiadającego tytuł zawodowy magistra

    z przygotowaniem pedagogicznym, określonego na podstawie art. 30 ust. 5 pkt 1 ustawy z dnia 26 stycznia

    1982 r. – Karta Nauczyciela

    – biorąc pod uwagę potrzebę zapewnienia przejrzystości i spójności prowadzonego postępowania w sprawie uznania

    świadectwa lub innego dokumentu, o którym mowa w art. 93 ust. 3, oraz postępowania w sprawie potwierdzenia wykształcenia lub uprawnień do kontynuacji nauki, o którym mowa w art. 93a, a także stosowania obiektywnych kryteriów podczas rozpatrywania wniosków o uznanie świadectw lub innych dokumentów.

     

    [Szczegóły]
  • art. 93h pkt 7

    Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi, w drodze rozporządzenia:

    7) tryb wnoszenia opłaty, o której mowa w art. 93g ust. 1

    – biorąc pod uwagę potrzebę zapewnienia przejrzystości i spójności prowadzonego postępowania w sprawie uznania

    świadectwa lub innego dokumentu, o którym mowa w art. 93 ust. 3, oraz postępowania w sprawie potwierdzenia wykształcenia lub uprawnień do kontynuacji nauki, o którym mowa w art. 93a, a także stosowania obiektywnych kryteriów podczas rozpatrywania wniosków o uznanie świadectw lub innych dokumentów.

    [Szczegóły]
  • art. 93h pkt 8

    Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi, w drodze rozporządzenia:

    8) wysokość opłaty, która może podlegać zwrotowi w przypadkach, o których mowa w art. 93g ust. 5, oraz tryb

    zwrotu opłaty

    – biorąc pod uwagę potrzebę zapewnienia przejrzystości i spójności prowadzonego postępowania w sprawie uznania

    świadectwa lub innego dokumentu, o którym mowa w art. 93 ust. 3, oraz postępowania w sprawie potwierdzenia wykształcenia lub uprawnień do kontynuacji nauki, o którym mowa w art. 93a, a także stosowania obiektywnych kryteriów podczas rozpatrywania wniosków o uznanie świadectw lub innych dokumentów.

    [Szczegóły]
  • art. 93h pkt 9

    Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi, w drodze rozporządzenia:

    9) przypadki, w których opłata, o której mowa w art. 93g ust. 1, nie podlega zwrotowi

    – biorąc pod uwagę potrzebę zapewnienia przejrzystości i spójności prowadzonego postępowania w sprawie uznania

    świadectwa lub innego dokumentu, o którym mowa w art. 93 ust. 3, oraz postępowania w sprawie potwierdzenia wykształcenia lub uprawnień do kontynuacji nauki, o którym mowa w art. 93a, a także stosowania obiektywnych kryteriów podczas rozpatrywania wniosków o uznanie świadectw lub innych dokumentów.

     

    [Szczegóły]